úterý 21. května 2013

Jarní Amsterdam 2013 - o jídle a kávě

Na podzim roku 2012 jsme v bandě osmi lidí vyrazili do Londýna. Pro mě to samozřejmě byl výlet hlavně o jídle a kávě. S Honzou jsme tenkrát vytvořili mapu míst, která stojí za návštěvu. Po příjezdu jsem chtěl něco sepsat, ale jak u mě bývá zvykem, lenost zvítězila. Už v Londýně jsme přemýšleli, kam se podíváme příště. Nejvíc se nám zamlouval Amsterdam. Takže když jsme po Novém roce zjistili, že Holanďané zase nějak posunuli zákaz prodeje marihuany cizincům, volba byla jasná. Nejsme nějací huliči, ale bez trávy to město prostě není ono. A protože vím, že za pár týdnu sem vyráží i moje kamarádka, říkal jsem si, že teď už fakt něco sepsat musím. Minimálně jednu čtenářku tak mám snad zaručenou :)

Jeli jsme v termínu od pátku 3. května do úterý 7. května 2013. Letenky jsme kupovali u ČSA začátkem března. Z Prahy na Schipnol a zpět to vyšlo asi 3.100Kč/os. Po výborné zkušenosti z Londýna jsme i tentokrát vsadili na Airbnb. Ukázalo se, že řešit ubytování měsíc před odletem, je docela pozdě. Většina dobrých apartmánů už byla obsazená. Nakonec jsme vybrali tenhle byt 4+1, asi 15min tramvají od Centraal Station. Na ty 4 noci to pro 6 lidí přišlo asi na 21.500Kč, což je asi 900Kč/os./noc. Ubytování je hold v Amstedamu dražší než v Londýně. Majitel Martin je v pohodě, dobře komunikuje a ve všem nám vyšel vstříc. Byt je prostorný, čistý a v dobré lokalitě. Takže byt můžu vřele doporučit.


Co chci v Amsterdamu ochutnat, jsem samozřejmě začal plánovat s předstihem. Tady je pár odkazů na stránky, ze kterých jsem čerpal.
No a tu je konečně můj vlastní Foursquare list, kam jsem zařadil jenom to, co mi přišlo zajímavé a co jsem měl v plánu navštívit: https://foursquare.com/sirjackal_cz/list/amsterdam

Jak jsme rychle pochopili, Amsterdam je město kanálů, kol, piva, sýrů, trávy a kurev. Má fakt nezaměnitelnou atmosféru. Památek tu zas tolik není, ale to vůbec nevadí. Prostě stačí chodit a žít to město. Určitě si půjčte kola. Tak jak ve Vietnamu všichni a pořád jezdí na motorkách, tady je to podobné, akorát s koly. Všude jsou vyhrazené pruhy pro cyklisty, takže se tu na nich cestuje fakt dobře a je to asi nejrychlejší způsob dopravy. Kola jsme půjčovali u Green Budget Bikes, půjčovna je hned v centru, kousek od Damu. Cena i s pojištěním proti krádeži byla 12 Euro na 24h. Měli jsme obyčejná kola bez přehazovačky s pedálovou brzdou. Dají se ale zapůjčit i lepší kola i s přehazovačkou a brzdami na řídítkách.


Skvělým zážitkem bylo i půjčení lodi. Malou loď pro 6 lidí s elektrickým motorem jsme si půjčili u Boaty Bootverhuur. Přes týden mají levnější ceny než o víkendu, v pondělí nás půjčovné na 3h přišlo na 79 Euro. Ale vyplatí se to! Z vody ten Amsterdam vypadá zase trochu jinak. Kromě kol a lodě jsme hodně využívali tramvajové dopravy. Hned po příletu jsme si koupili šalinkartu s platností 96h za cenu asi 21 Euro. Nicméně kdybychom bydleli úplně v centru, asi by se nám nevyplatila.

Z muzeí jsme navštívili akorát Rijksmuseum. Většinu exponátů tvoří obrazy, najdete tu i nějakýho Rembrandta. To nám moc neříká, ikdyž docela se mi líbily obrazy od Jana Vermeera. Nejvíc nás (i chlapy!) bavily domečky pro panenky. Jsou fakt vymakaný do posledního detailu. Pěkné byly i modely lodí. Za vstupné chtěli 15 Euro. Chtěli jsme se podívat i do Domu Anny Frankové, ale při pohledu na obří cca 100m frontu jsme si to rychle rozmysleli.

Taky si najděte čas a zajděte pozevlit do nějakého z městských parků. Jsou fakt pěkné, čisté a vyzdobené květinami. Líbí se mi, jak tu lidé umí odpočívat. Ideálka třeba na piknik. Ikdyž je pravdou, že pro někoho můžou být trochu přelidněné.


Teď už následuje výčet míst, kde jsem se byl podívat a něco ochutnal. Upozorňuji, že všechny informace popisují můj subjektivní názor, často zkreslený konzumací marihuany.

Headfirst Coffee Roasters (web, Foursquare)

Hipsterský podnik, kde si připadáte jako v nějaké továrně. Místo klasických stolků sedíte u ponků. Zvenku jsme to skoro nemohli najít, vypadá to spíš jako obchod s designovými doplňky, které tu taky opravdu prodávají. Pražírna se pak zřejmě  nachází ve sklepení. Dal jsem si espresso - skvěle připravené. Už nevím co to přesně bylo, vím jen, že bylo výrazně kyselé a já byl asi jediný, komu chutnalo :) Pak jsme pokecali s mladým baristou. Docela se zajímal, tak jsme mu doporučili, ať vyzkouší něco od Doubleshotu. Taky jsme si koupili pytlík Ethiopie s sebou.


Two for Joy Coffee Roasters (webFoursquare Haarlemmerdijk 182)

V tomhle podniku jsme dostali nejlepší espresso za celou dobu. Zkoušeli jsme tuším nějaký jejich blend a nějakou single-origin Afriku. Interiéru jsem si moc nevšímal, seděli jsme venku na lavičce. S sebou jsme si vzali opět Ethiopii. Ta nás bohužel hodně zklamala. Přesto, že jsme žádali něco na filtr, dostali jsme kávu dost tmavě praženou, tudíž na filtr naprostou nevhodnou. Zkoušeli jsme ji potom i v Coffee Fusion na espressu a už to bylo lepší, ale pořád žádný úplný zázrak. Nicméně přímo na místě jsme neměli nejmenších výhrad. Tahle pražírna má v Amstedamu víc poboček, my byli v té na Haarlemmerdijk.

Espressofabriek Westergasfabriek (Facebook)

Další designový podnik. Nachází se uprostřed nádherného parku a zvenku opravdu připomíná nějakou továrnu. Je zde i velká zahrádka. Docela si dovedu představit, že si sem vezmu notebook a zřídím si tu home office :) Uvnitř je jedna velká místnost s vysokým stropem, rozdělená na dvě patra. Nahoře se nachází pražírna a sklad kávy. Dal jsem si espresso macchiato, bylo servírované netradičně v panáku. Káva dobrá, správně připravená, ale žádný highlight. Filtr na V60 nám už chutnal o něco víc. Svěží, ovocná, citrusová káva. Co ovšem byla totální pecka, byl jejich carrot cake! Byl fakt nejlepší, co jsem kdy ochutnal. Trochu by mohli zamakat na obsluze, přišli mi takoví málo všímaví a znudění. Nicméně jsem se v průvodci dočetl, že tomuhle bychom se v Nizozemí divit něměli, že to je prostě jejich nátura. No nevím... S sebou jsme vzali pytlík čerstvě pražené Panamy.

Screaming Beans (webFoursquare)

První kavárna, kterou jsme navštívili. Kávu berou z pražírny Bocca. Espresso bylo dobře připravené, ale pražení poněkud tmavší. Interiéru jsem si zase moc nevšímal, protože jsme zůstali venku. Na cestu jsme si koupili balíček Keni. Ta už je určená na filtr, takže tam bylo pražení naštěstí světlejší. Výhodou téhle kavárny je, že je fakt v centru - kousek od náměstí Dam.

Sonny falafel (webFoursquare)

Rychlé občerstvění nabízející pouze falafel a hranolky. Falafel dostanete buď do pity, nebo do krabičky. V obou případech si svoji porci můžete doplnit čímkoliv z bohaté nabídky nejrůznějších omáček a salátů. Nechybí samozřejmě ani výborný hummus nebo lilkové pyré. Tady nám tak chutnalo, že jsme se sem museli vrátit. Mají to fakt perfektně zmáknuté. Nějaký takový street food podnik mi v Brně fakt chybí. Dělají tady jenom dvě věci, ale vypracovali to fakt skoro k dokonalosti. Určitě zkuste i jejich hranolky!

Brouwerij 't IJ (webFoursquare)

Tenhle minipivovar mi doporučili Pivníci. Není úplně v centru, takže jsme jeden den využili půjčených kol a zajeli se tam podívat. Nicméně se tam určitě dostanete v pohodě i šalinou. Pivovar stojí vedle krásného větrného mlýna (možná je mlýn přímo součástí pivovaru, to nevím). Jelikož bylo krásně, sedli jsme si na zahrádku. Ta byla fakt plná, lidi seděli i na zemi. To pro nás bylo znamení, že tu asi mají dobré pivo. A taky že jo. Na čepu zrovna byl 8% Zatte a 9% Columbus. Víc nám chutnal Columbus, ale obě piva byla i přes tu voltáž skvělá. U nás jsem asi tak silné a zároveň pitelné pivo nepil. Návštěvu tohoto podniku fakt doporučuju. Dejte si pivo, kupte si k němu sýr, sedněte na zahrádku a relaxujte. Po dvou třetinkách následná jízda na kole stojí za to! Na nepříjemnou obsluhu kašlete, evidentně jsou tu jenom proto, aby vám natočili pivo.

Proeflokaal de Prael (webFoursquare)

Další pivovar, tenhle je hned v centru. Mají daleko větší výběr piv než v Brouwerij 't IJ, ale nepřišla nám tak dobrá. Možná to taky bylo tou atmosférou. Doslova za rohem se pak nachází jejich obchod, kde si můžete zakoupit lahvová piva s sebou. Doporučuju jako ideální suvenýr domů.

Frozz | Leidsestraat (webFoursquare Leidsestraat 69)

Zmrzlinárna. Vlastně ne tak úplně. Nabízejí mražený jogurt. Můžete si dát buď přírodní bez příchutě nebo ochucený. Příchutě se tu střídají. K tomu si navrch můžete vybrat až 3 přísady. Na výběr jsou různé druhy ovoce, čokoládových a jiných kuliček, křupek apod. Chutnalo mi to, ale žádná pecka to nebyla. Prostě jogurtová zmrzka. Někomu může vyhovovat to, že to není přeslazené. Mají po Amsterdamu více poboček.

Burger Bar (webFoursquare Reguliersbreestraat 9)

Tady se mi fakt líbilo. Opět jednoduchý, ale skvěle zvládnutý koncept. Vyberete si maso (Irish Beef / Black Angus / Wagyu), gramáž a taky přísady a omáčky dovnitř. K tomu si můžete dát výborné hranolky. Nic víc. A burgery jsou fakt dobré. Taky mají více poboček, my navštívili tu na Reguliersbreestraat.

Albert Cuyp Markt (webFoursquare)

Když jsme na tomto místě byli náhodou v neděli, po trzích nebylo ani památky. Trošku jsme znejistěli. Další den ráno jsme ale pochopili. Prostě zavřou jednu ulici, po krajích rozestaví stánky a prodávají. Holanďané zřejmě nikam nespěchají. Byli jsme tu kolem 9. hodiny ranní a zatím fungovala jenom tak třetina stánků. Taky jsme šli kolem jedné kavárny, kde byl na výloze velký nápis "For early birds. Open at 8:30AM." Nakoupili jsme nějaké ryby, zeleninu a čerstvý pomerančový džus. Nákup ryb tady mě fakt bavil. Ujmuli se mě 2 milí pánové, kteří na mě vůbec nespěchali, představili mi všechny ryby a poradili s výběrem i přípravou. Bral jsem ryby, které jsem u nás nikdy nezkoušel a k tomu pár krevet. Moc nám chutnal třeba mořský jazyk, z kterého mi na trhu stáhli kůži.

Odpoledne jsme se sem ješte vrátili na oběd. Začli jsme herringem v housce. To nám bylo málo, tak jsme znovu zašli do Sonny falafel, který je v jedné z bočních uliček. Měli jsme tak možnost vidět trh v plném provozu. Zaujal mě třeba výběr bylinek, takový jsem u nás taky nezažil. Aspoň teda ne u jednoho stánku. Jinak tu koupíte kde co - zeleninu, květiny, maso, ryby, sýry, pečivo, džusy...

Vlaardingse Haringhandel (FoursquareScuk)

U tohoto stánku dostanete nakládaného sledě (= herring) v housce. Chutná dost jinak než náš zavináč. Je měkčí, slizčí, olejnatější a chuťově o moc lepší. Společnost mu dělá nakládaná zelenina - cibulky, okurek a možná ještě něco dalšího. Parádní příklad lokálního street food. Hlad to ale nezažene, pro nás to byl spíš takový předkrm.

Vlaams Friteshuis Vleminckx (Foursquare, TripAdvisor)

Tady jsem ochutnal nejlepší hranolky ve svým životě. Jsou fakt dokonalý, poznáte to už podle fronty, která tu neustále stojí. Docela by mě zajímalo, kolik brambor tu za den proleze friťákem. Hranolky dostanete do papírového kornoutu, ostatně jako všude jinde na ulici. Na výběr je taky asi 20 omáček. Tohle se Holanďané od těch Belgičanů naučili fakt dobře. A já se zase ptám: Proč tohle ksakru nemůžu dostat v Brně na Kobližné? Nemají webové stránky, nebo jsem je teda aspoň nenašel.

De Taart van m'n Tante (webFoursquare)

Docela rozporuplný podnik. Interiér je fakt zvláštní, takhle nějak si představuju cukrárnu, když bych frčel na houbách nebo LSD. Obsluha taky nic moc. Espresso ušlo. Ale dorty a koláče mají fakt vynikající. Takže se zkuste povznést nad zdejší výzdobou a dejte si něco sladkýho. Pevně věřím, že nebudete litovat.

Bird Thai Snackbar (webFoursquare)

Mini thajská restaurace nebo spíš bistro. Šli jsme sem na večeři. Venku stála fronta, část lidí čekala na místo k sezení, druhá část pak na svoje jídlo take-away. My se zařadili k té druhé části, neměli jsme tolik času. Objednali jsme pár různých jídel a šli si to sníst na blízké dětské hřiště. Bylo to moc dobré, hlavně rybí kari s kokosovým mlékem. Bylo plné kalamár, svatojakubek, krevet, chobotnic a ryb. Za 19 Euro jsem se přejedl a ještě si skoro půlku odnesl domů na později. Nevím jak moc to bylo autentické Thajsko, ale chutnalo nám a s klidem to můžu doporučit.

Cheese Factory (web, Facebook)

Prodejna sýrů v samém centru Amsterdamu. Při první návštěvě nás překvapila česká obsluha. Milá paní se nás hned ujala a představila nám celou nabídku, přičemž jsme si všechno mohli ochutnat. Specialitou byl uzený sýr z prasečího mléka a 10letý opravdu vyzrálý sýr. Nabídka je poměrně rozsáhlá a kromě parmezánu tady nenajdete jiný než holandský sýr. Na zakoupené sýry jsme pak dostali 10% slevu. Před odjezdem jsme se tady pak ještě stavili nakoupit nějaké sýry domů.

Manneken Pis (web)

Tenhle podnik jsem původně vůbec neměl v plánu navštívit. Náhodou s námi ale ve stejném termínu byla v Amsterdamu i @vetrovka, která nám to tu doporučila jako nejlepší hranolkárnu. Tak jsme to museli prubnout. Hranolky sice byly docela dobré, ale těm z Vlaams Friteshuis Vleminckx nesahaly ani po kotníky. Byly takové jakési málo křupavé s divnou konzistencí. Ani jsem je nedojedl.

Pera Grillroom (Foursquare)

Tady jsme to objevili úplně náhodou, když jsme první večer po příletu vyrazili v okolí bytu sehnat něco rychlého k jídlu. Už bylo docela pozdě, takže jsme neměli moc na výběr. Nakonec jsme zapadli do Pera Grillroom, což se ukázalo jako super nápad. Vepředu mají pult se syrovým masem, kde si vyberete, co chcete na gril. A v nabídce toho bylo docela dost. Jehněčí ledvinky, kebaby a špízy, kuřecí špízy, pak taky nějaké polévky, dušené jehněčí s lilkem a další dobroty. Dal jsem nějaký grill mix s rýží a k tomu ajran. Na stůl nám přistál domácí chleba a několik druhů omáček. Jídlo bylo vynikající, jen ledvinky malinko vysušené. Za večeři jsem platil asi 13 Euro. Jezdit sem z centra se asi nevyplatí, ale kdybyste náhodou byli poblíž a měli hlad, neváhejte.

Jinak všude na ulicích voní wafle. Žádný konkretní podnik vám nedoporučím, řiďte se vašim nosem. Ale myslím, že tahle sladkost k městu tak nějak patří, takže byste ji určitě neměli vynechat.


Ješte přidám pár míst, která jsme navštívit chtěli, ale nezbyl nám na to čas:
  • Coffee Bru (webFoursquareNechci kecat, ale podle fotek na jejich Facebooku to vypadá, že berou kávu z různých mikropražíren, např. belgická Normo, projekt Sweet Coffee Grounds nebo Kees Kraakman.
  • Marqt (webFoursquare) Obchod s luxusními potravinami. Představuju si to asi jako amsterdamské La Grande Epicerie de Paris.
  • Bakken met passie (webFoursquare) Pekárna a cukrárna nacházející se kousek od Albert Cuyp Markt.
  • Bierproeflokaal In de Wildeman (webFoursquare) Pivnice s velkým výběrem nejen holandských piv. Široká nabídka lahvových piv a taky ciderů.
  • Proeflokaal Arendsnest (webFoursquare) Další pivnice. Jestli jsem to správně pochopil, nabízejí pouze holandská piva, z nichž je vždy alespoň 30 druhů točených.
  • In de Olofspoort (webFoursquare) Údajně nejlepší místo ve městě pro ochutnávku jeneveru (kořalka podobná ginu, kterou jsme bohužel nestihli vyzkoušet).
  • Kartika (webFoursquare) Indonéská restaurace. Líbí se mi jejich menu, kdy můžete za rozumný peníz ochutnat spoustu věcí.
  • Restaurant Blauw Amsterdam (webFoursquare) Asijská restaurace s výborným hodnocením na TripAdvisoru a příšerným webem.
  • Tibet Restaurant (webFoursquare) Tibetská restaurace. Několikrát jsme kolem ní procházeli, ale dovnitř se nepodívali.
  • Frank's Smoke House (webFoursquare) Prodejna uzených ryb.
  • Chocolatl (webFoursquare) Čokoládovna. Podle fotek se tam zřejmě dá i posedět a ochutnat něco na místě. Docela mě mrzí, že jsme tohle propásli. Holanďané to totiž s čokoládou prý docela umí.
Autorem většiny fotek je David Tuška, něco jsem fotil a něco Martin Karhánek.


Žádné komentáře:

Okomentovat